Om bestyrelsesarbejdet i 2021 og hvad har vi fokus på?
Bestyrelsen består af Marianne, Dennis, Pia, Peter, Thina, Britta, Lotte og jeg selv. Vi har mødtes 6 gange i år, 2 fysiske møder og 4 teams-møder. Teams møder er kommet for at blive, og det kan have sine fordele, når vi kommer fra hele landet. Men fysiske møder er stadig nødvendige indimellem.
Sidste år måtte vi aflyse vores fysiske årsmøde. I stedet eksperimenterede vi ved at lave et webinar med oplægsholderne. Det blev afviklet i slutningen af marts. Vi valgte en professionel model med flere kameraer og et studie på Vejle Musikteater. Her holdt Helle Søholt sit oplæg om bæredygtigt byudvikling. Steen Hildebrandt holdt sit oplæg hjemme fra sin stue – med fruen puslende rundt i baggrunden. Desuden havde vi et lille spørgepanel bestående af to planchefer Lotte Højgaard og Karina Kisum og med formanden som moderator. Det var muligt at stille spørgsmål fra chatten. Ml. 50 og 60 deltog i mødet, hvilket er helt tilfredsstillende. Webinaret blev optaget, så det var muligt at høre det senere. Det er bestyrelsens oplevelse, at det alt i alt var velfungerende, og at vi godt kan arbejde med en tilsvarende model fremover.
Årets studietur gik til Gøteborg. Det var planen, at det skulle afvikles i maj, men der var verden endnu ikke helt åbnet op, så det blev udskudt til august. Her deltog 20 engagerede planchefer i det særdeles veltilrettelagte program. Vi samarbejdede med Marianne Bendixen, som fik skruet et meget spændende program sammen og fik fat i de rigtige mennesker i Gøteborg. Det var lidt samme oplevelse at være afsted, som når køerne kommer på græs i foråret. Folk var meget glade for at komme ud i verden igen og møde kollegaer. Og vores svenske værter var i den grad imødekommende og gæstfrie. For dem var det også første gang de ’stod på scenen igen’ efter 1½ år hjemme.
Vi fik præsenteret deres visioner, planer og udfordringer med den enorme vækst, Gøteborg oplever i disse år. Det diskuteres ikke om man skal bygge højt og tæt. Det er nødvendigt. Det er mere et spørgsmål om hvordan. Med 15.000 nye indbyggere pr år, hvoraf de fleste skal bo centralt ved elven – deraf navnet Älvstaden – skal der mange boliger til hvert år.
Om medlemsnetværk og kommunikation
Vi har fået vores KTC netværksside og den bruges da, men det er stadig begrænset og primært til information og nyheder. Alligevel er det godt at have den mulighed, og jeg kan kun opfordre til at bruge vores netværksside.
Noget af det der har fyldt i bestyrelsen arbejde i år er vores ny ’kommunikations og kanalstrategi’ – ja det må jo godt lyde at lidt. Det handler om forberedelse af en ny hjemmeside samt forbedring af kommunikationsmulighederne for medlemmerne og for de regionale netværk. Det sker i samarbejde med Jesper Hedegaard fra KTC sekretariatet. Dennis vil senere på generalforsamlingen introducere den nye hjemmeside, og hvordan det fungerer med de regionale netværk på vores KTC netværksside. Planen er, at nyheder og indlæg fra Danske Planchefer vil kunne feedes i LinkedIn og omvendt.
En andet tema i bestyrelsen, som jeg også nævnte i fjor, er, hvordan vi i Danske Planchefer kan involvere os i debatten om den fysiske planlægning og alle dens temaer, byudvikling, planlov, klima, arkitektur. Vi er en faglig forening – ikke en politisk forening, og det vil vi heller ikke lægge op til. Vores ’politiske’ redskab er Planfaggruppen, hvor vi forsøger at påvirke lovgivningen og debatten via KTC og KL. Vi synes, vi som planchefer godt kan være mere aktive i debatten om planlægning og byudvikling. Vi vil også gerne i højere grad kunne dele planfaglige nyheder og debatter af strategisk værdi. Vi vil godt slå til lyd for at holdninger brydes og at vi kan bidrage til, at vi – og andre – bliver klogere og til at der træffes bedre beslutninger på et oplyst grundlag. Men vi tænker ikke, der skal være et ’Danske Planchefers planpolitiske program’. Vi mener det er medlemmerne, der skal ytre sig. Og hertil vil vi godt skabe en platform på især Linkedin, hvor vi hver især kan bidrage.
Vi har taget lidt hul på det med at være aktive, idet flere medlemmer har deltaget og bidraget i debatten på bla. Linkedin, men også ved seminarer afholdt af bla. Byplanlaboratoriet. Endelig har vi også snakket om brug af webinarer om aktuelle emner som supplement til vores årsmøde. Måske kan vi og vores samarbejdspartnere Dansk Byplanlaboratorium og FAB få endnu mere glæde af hinanden ved at samarbejde om sådanne arrangementer?
Vi har i går haft en lille miniworkshop, hvor vi har bedt jer om lidt input til, hvad vi bør arbejde med i Danske Planchefer i de kommende år. Det er vi spændte på at kigge nærmere på og vende tilbage til jer med nogle konklusioner på.
Kredsene har også været coronaramt, og der har mig bekendt været begrænset aktivitet i form af teamsmøder i nogle kredse. Husk at man kan søge 5.000 kr. til faglige medlemsarrangementer i kredsene. Der er der ikke nogen, der har gjort brug af i år.
Årsmøde, studietur og medlemmer
Vi er 52 planchefer tilmeldt årsmødet i år. Det er på niveau med antallet de forrige år, vi har haft årsmøde.
Pr. 1. november er vi 107 medlemmer i foreningen svarende til i fjor.
Temaet på årsmødet i år er en fortsættelse af temaet om Bæredygtig byudvikling fra i fjor, men denne gang med mere fokus på ledelse, både den strategiske byledelse, men også med den organisatoriske og personalemæssige vinkel.
2022
Næste år vil vi arbejde videre med en ny hjemmeside og arbejde for et webinar eller to i foråret samt påbegynde planlægningen af studieturen i 2023.
Vi siger tak for i år og glæder os til at arbejde med en fortsat udvikling af vores forening.
På bestyrelsens vegne
Henrik Børsting Aagaard
Formand